Stevo Pavlović
»Vsakemu bivšemu delavcu lahko pogledam v oči in stisnem roko.«
Salon Steva Pavlovića praznuje letos 25 let. Z njim smo se pogovarjali o njegovih začetkih, kjer ne moremo mimo legendarne mentorice Mete Podkrajšek, nastopih v Londonu, video intervjujih, najnovejši kolekciji in med drugim tudi o tem, da si je želel postati zgodovinar.
Ob obletnici 25 let ste pripravili novo kolekcijo. Povejte kaj več o njej. Kaj je bil navdih zanjo?
Kolekcijo smo poimenovali ‘Stevo Jubilee 25 collection’. Ob 25. obletnici našega delovanja sem želel oblikovati brezčasno salonsko kolekcijo frizur na najvišjem kvalitetnem nivoju, kar je bil velik izziv, saj je bila večina mojih dosedanjih kolekcij bolj kreativnih in manj komercialnih. Spremenili smo tudi način priprave modelov in fotografiranja. Prvič smo fotografirali vsak model posebej v razmaku dveh, treh tednov, da smo si vzeli veliko več časa za posamezni model in se mu posvetili. Brez hitenja in časovnih omejitev. Cilj je bil le eden, vrhunska kvaliteta.
Na kaj ste v svoji karieri najbolj ponosni?
Ponosen sem, da sem slovensko frizerstvo dvignil na najvišji svetovni nivo. Kot član Alternative Hair Cluba London sodelujem na največji dobrodelni svetovni frizerski prireditvi Alternative Hair Show, kjer se udeleženci promovirajo v vseh relevantnih svetovnih frizerskih medijih. Tega pred menoj nihče niti približno ni dosegel. Nastopil sem tudi na nekaj največjih evropskih frizerskih dogodkih s samostojnim showom v ‘prime time’ terminih, kot so ‘Top Hair International’ v Düsseldorfu in ‘Coiffure Swiss’ v Zürichu, ‘Hair Days Gratz’,’ Keune 90 Amsterdam’ in tako širnemu profesionalnemu občinstvu predstavil slovensko frizerstvo. Druga stvar, na katero sem ponosen, je dejstvo, da lahko vsakemu bivšemu delavcu in praktikantu, ki je bil v katerem od mojih salonov, pogledam v oči in stisnem roko. Vedno želim biti pošten in korekten do vsakega od praktikantov in zaposlenih sodelavcev. Nikomur nisem ostal nič dolžan, večini pa sem dal znanje, s katerim so lahko postali uspešni frizerji, da lahko sebe in svoje družine preživljajo s svojim delom. To mi veliko pomeni.
Ves čas ste zvesti Trubarjevi ulici. Kaj je na njej tako posebnega?
Trubarjeva ulica ima neko magijo, avtohtonost, unikatnost, tradicijo in domačnost. Ker sem ‘odrastel’ na Trubarjevi v Salonu Mete Podkrajšek, se je Trubarjeva globoko vtisnila v moje srce. Ljubezen med Trubarjevo in menoj tako traja večji del mojega življenja. Tukaj smo se celo organizirali v neformalno združenje ‘Trubarjeva na dlani’, ker želimo promovirati našo mednarodno in multikulturno ulico, privabiti obiskovalce iz cele Slovenij in tudi turiste, da obiščejo našo unikatno ulico in zaužijejo številne dobrote, ki jih Trubarjeva ponuja.
Lotili ste se prenove salona. Najbrž je razlog praznovanje obletnice otvoritve.
Prenova salona sovpada s 25-imi leti našega poslovanja, ki se je začelo 16. novembra 1996. Želja je bila preurediti salon v minimalistično frizersko zgodbo interierja, ambienta, glasbe, ekološkega lifestyle in seveda na prvem mestu vrhunskih frizerskih storitev. Adaptacija še ni končana. Novembra bi vse skupaj nadgradil s ‘Jubilee 25 partyjem’, ki smo ga zaradi trenutne situacije prestavili.
Kako je bilo odpreti salon leta 1996? Kako bi opisali tiste čase?
Imel sem veliko željo samostojno ustvarjati in oblikovati lase strankam. Takrat nisem imel čisto izdelane vizije. Bil sem relativno mlad, zagnan, strasten do svojega posla in seveda tudi naiven. Imel sem neizmerno srečo, da so mi prijatelji in znanci pomagali z odličnimi arhitekturnimi rešitvami in nasveti za ureditev in opremo notranjih prostorov, celostno podobo in nekaj managerskimi nasveti, od katerih je ključni nasvet bil dobra lokacija salona. Prvotna lokacija na Trubarjevi 55 je to zagotovo bila. Ko sem po 12 letih najema preselil salon in kupil lokal na novi lokaciji, še bližji centru mesta, na sedanji Trubarjevi 44, je bila to moja najboljša poslovna poteza v karieri. Kredit sem odplačal, lokal je moj, sedaj pa se začenja nova prihodnost in novi cilji. Želimo odličnost na vseh nivojih poslovanja in nudenja frizerskih storitev našim strankam.
Nam lahko zaupate kakšno zanimivo anekdoto iz svojih frizerskih začetkov?
Jaz sem želel biti zgodovinar. Zgodovina je moja velika ljubezen še iz osnovne šole. Mama je predlagala, da najprej končam kakšno poklicno šolo, na primer frizersko, da imam več možnosti, če ne bi dobil službe kot zgodovinar. Lasje rastejo, ljudje se strižejo … je ‘ziheraško’ razmišljala mati. Pa še kako je imela prav! V drugem letniku sem prišel na prakso k Meti Podkrajšek. Takrat sploh nisem vedel zanjo, niti za njen salon. Sem iz družine prišlekov, mati čistilka, neizobražena, samohranilka, dva otroka, revščina in socialno dno. Tako je bilo moje otroštvo in frizerski začetki.
Veliko časa namenite izobraževanju. Kaj vam pomeni podajanje znanja?
Brez znanja o strokovnem delu ne moreš postati dober frizer. Dolga leta se izobražujem pri vrhunskih frizerskih mojstrih, na seminarjih, prek spletnih izobraževanj, video materialov … Že kot mlad frizer sem bil s strani Mete Podkrajšek deležen izobraževanja ena na ena in začel kmalu tudi sam izobraževati mlade frizerje praktikante, ki so prihajali v njen salon. To je bila zame svojevrstna potrditev in uveljavitev. Ko sem čez čas odšel prvič v London na sejem Salon International in kasneje na akademijo Toni&Guy, sem videl, da po desetih letih dela nimam blage veze in da skoraj nič ne znam, čeprav sem do takrat imel o sebi drugačno, naivno začetniško mnenje. Sedaj že dolgo izobražujem frizerje v Sloveniji in tujini. Ves čas pravzaprav izobražujem sebe in skušam biti vedno boljši v načinih prenosa znanja, da sleherni frizer razume, kaj želim povedati, in da razume prikazane tehnike. Najbolj pa je pomembno, da jih navdušim, da videne tehnike prakticirajo in da so še bolj motivirani za frizerski posel.
Vrniva se k legendarni Meti Podkrajšek. Kako je bilo imeti takšno mentorico?
Meta je ena največjih mojstric, kar sem jih videl, in ena od najboljših in najplemenitejših oseb v mojem življenju. Ona je moja druga mati. Neizmerno je njeno znanje, njena neverjetna ustvarjalnost, edinstvenost in genialnost pri delu. Če bi živela v Londonu, Parizu ali New Yorku, bi bila nedvomno velika svetovna frizerska zvezdnica. Imel sem življenjsko srečo, da me je vzela na prakso v svoj salon. Mene je moj učitelj praktičnega pouka v Frizerski šoli razglasil za antitalenta, Meta pa je nekaj videla v meni. Bil sem optimističen, radoveden in vesel otrok. Ona se je zavzela zame, me mukotrpno in vztrajno učila Sassoonovih tehnik geometričnega striženja, sušenja in oblikovanja las, moškega striženja, oblikovanja dolgih las … Hotela je dokazati sebi in pesimističnemu učitelju praktičnega pouka, ki me je še, mimogrede, pogosto grdo zaničeval, da lahko nekaj naredi iz mene. In je naredila! Ključna stvar v mojem življenju, ki me je popolnoma spremenila in usmerila v čisto novo življenje, je prihod v Metin salon. Ta je bil takrat center urbanega ljubljanskega življenja, kamor so zahajali estradniki, intelektualci, igralci, profesorji, zdravniki, pravniki, umetniki, pripadniki subkulture, skratka elita ljubljanske in slovenske scene, kar je imelo na mene, radovednega in hitro prilagajočega se mulca, neizmeren vpliv. Začel sem kopirati Metin način dela kot tudi način dela drugih sodelavcev, ponavljati Metine besede in stavke ter vsrkavati vse, kar se je v salonu dogajalo. Zelo hitro me je vse skupaj prevzelo in v tretjem letniku Frizerske šole sem se odločil, da bom frizer in ne zgodovinar. Ostalo je zgodovina.
Je poleg Mete še kdo posebej vplival na vaše delo in razvoj kariere?
Zelo velik vpliv na moje delo je imel gospod Peter Klinc, dolgoletni vodja Studia Narta. Od njega sem se učil visoke mode oblikovanja las, glamurja in prefinjenosti pri oblikovanju las. Njegovo delo in izjemna estetika pri oblikovanju las so močno vplivali na moj način dela, predvsem pa me je navdušil za oblikovanje dolgih las, svečanih frizur in glamurja. Sama njegova pojava in zgled svetovljana, uglajenega gospoda in izven serijskega frizerja so močno vplivali name. Bil mi je pravi vzor.
Trevor Sorbie je eden mojih idolov. Alternativne mode in genialnosti kreacij sem se učil od njega, Jean Luc MIneti me je navduševal z brezčasnimi frizurami in francoskim glamurjem na najvišjem estetskem nivoju od vseh frizerjev, ki sem jih imel priložnost gledati in se učiti od njih. Tim Hartley je bil naslednji učitelj, ki me je navdihnil, da premikam meje in si upam narediti tisto, kar sicer ne bi niti jaz niti večina drugih frizerjev. Mark Hayes, mednarodni kreativni direktor pri Sassoonu, je imel izjemen vpliv na moje striženje las, na estetiko in eleganco pri delu. Ko Mark striže lase, je kot bi gledal največjega svetovnega mojstra violončela, Jo Jo Maya, ki virtuozno in neponovljiva igra na svoj inštrument. Anthony Mascolo je eno od petih največjih svetovnih imen v frizerstvu. Njegova vulkanska energija nastopanja, fantastična retorika in striženja ulične mode so premaknili meje svetovnega frizerstva. Od njega sem se učil visoke energije in javnega nastopanja pred publiko.
Letos se je na frizersko šolo vpisala tudi vaša hči. Kaj bi bil v teh posebnih časih nasvet mladim, ki se podajajo na frizersko pot?
Moja hči Ana obiskuje prvi letnik Frizerske šole v Ljubljani. To še ne pomeni, da bo frizerka. Bomo počakali, da konča šolo. Sama bo izbrala, kaj bo počela v življenju. Z ženo jo bova podpirala, za kar koli se bo odločila.
Mladim šolarjem in frizerjem začetnikom bi sporočil, da je frizerski posel izjemno lep. Po nekaterih relevantnih svetovnih raziskavah, so frizerji najbolj zadovoljni s svojim poklicem od vseh poklicev na svetu. Jaz obožujem svoje delo. Čudovito je ustvarjati različne frizure, barve las, biti v nenehnem stiku z ljudmi, konec koncev pa lahko tudi čisto solidno živiš od tega poklica.
Letos ste že šestič nastopili na Alternative Hair Showu. Kaj vam pomenijo ti nastopi?
Vsi nastopajoči na glavnem Alternativnem Hair Showu predvsem pomagamo otrokom, ki so oboleli za levkemijo. Pred 39-imi leti, ko je show nastal prvič, je bila smrtnost otrok, ki so oboleli, 90 %, sedaj pa se je zmanjšala na 10 %. Denar od vstopnic in donacij gre v sklad, ki financira raziskave zdravil, in deloma v bolnišnico, kjer se zdravijo bolni otroci. Tonyu Rizzu, ustanovitelju Alternative Hair, je starejši sin Valentino umrl za levkemijo. Z ženo sta se takrat odločila, da povabita najboljše britanske frizerje, da naredijo frizerski dogodek ter zberejo denar za igrače in londonski bolnišnici. S časom je to preraslo v največji svetovni dobrodelni frizerski show, na katerega so vabljeni vrhunski svetovni frizerji, da nastopijo in s tem prispevajo svoj delež. Torej lahko nastopiš le s povabilom organizatorjev Tonya Rizza in direktorja showa Anthonya Mascola. Biti povabljen pa pomeni, da spadaš med svetovno frizersko elito. Jaz letos nastopam šestič. To je izjemno priznanje za enega malega frizerja iz malega mesta in male države. Hkrati pa je to tudi priložnost, da primerjaš svoje frizerske kreacije z najboljšimi. To te motivira, da pripraviš svoj nastop najbolje, kar znaš, saj v nasprotnem primeru nimaš nobenih možnosti biti opažen, ker so nastopi na tem nivoju resnično spektakularni, tako glede oblikovanja las, oblek, ličenja, izbora glasbe, koreografije. Letos je show virtualen, tako kot lansko leto, saj ni možno, da frizerji iz različnih evropskih držav, ZDA, Rusije, Kitajske … pridejo v London. Po drugi strani pa je virtualni show omogočil, da nas je letos v živo gledalo kar 2,3 milijona frizerjev s celega sveta.
Kako je prišla odločitev, da se lotite video intervjujev, ki so narejeni na zelo visokem nivoju?
Po nastanku svetovne covid krize in zaprtju frizerskih salonov so se posamezni frizerski mediji kot tudi sami frizerji hitro organizirali in začeli s spletnimi intervjuji. Nekatere sem spremljal tudi sam. Najbolj me je motiviral Anthony Mascolo, ki je naredil le nekaj intervjujev, toda on je vedno boljši od večine, kar koli dela. Tako sem se tudi sam odločil, da naredim nekaj takega kot on. Ko sem svojo idejo predstavil Nenadu Cakiću, mojemu tesnemu sodelavcu, ki skrbi za fotografiranje naših kolekciji in video materialov, med drugim tudi za Alternative Hair Show letos in prejšnje leto, je Nenad, ki sicer dela na televiziji, imel takoj vizijo in moje intervjuje spravil v TV format. Snema s profesionalno opremo, vnaša video in fotografske vsebine pri predstavitvi gostov, glasbeno podlago … Kar nekaj kolegov, ki spremljajo moje intervjuje in nekatere od svetovnih voditeljev, pravi, da so moji intervjuji najkvalitetnejši od vseh prav zaradi vse te tehnične podpore. Tudi sam sem presenečen. Sicer pa je veliko dela s tem. Izbira adekvatnih gostov, frizerjev iz Slovenije, širše regije in sveta, priprava video in fotomaterialov … Načrtujem, da bom intervjuje delal do konca letošnjega leta, potem bom zaključil s tem projektom.
Koliko je bilo teh intervjujev oziroma gostov?
Z intervjuji sem začel 14. junija 2020. Konec leta, ko bom zaključil, bo skupaj 35 gostov. Od slovenskih frizerjev so to bili Aska Kajtazović iz Mič Stylinga, Sanja Karasman iz Ilirije, Metod Tasič, Sašo Kremič iz salona Trevor Sorbie London, Kristjan Petek in Zoran Gajić s Srednje frizerske šole Ljubljana. Od mednarodnih gostov so najbolj zveneča imena bila Leonardo Rizzo iz salona Sanrizz London ter Andrew Jose iz Londona, Igor Vasiljuk iz Bostona in Gigi Dzizović iz New Yorka. Seveda se je med gosti zvrstilo še veliko regionalnih frizerskih zvezdnikov. Intervjuji so dosegljivi prek moje Facebook in Instagram strani kot tudi preko You Tube kanala.
Kakšni so vaši načrti za naprej?
Kot prvi frizer v Sloveniji si želim izdati knjigo s svojim imenom. To bo pregled mojih frizur skozi kariero, kot katalog kakega znanega slikarja. To naj bi bila bolj vizuelna knjiga s fotografijami kolekcij frizur skozi mojo kariero, nastopov na Alternative Hair Showih in drugih šov prezentacijah ter s še nekaterimi izbranimi fotografijami. Minimalno teksta v treh jezikih, saj bo poudarek na fotografijah kreacij, ki naj bi spodbudile in navdušile mlajše frizerje, da začnejo ustvarjati in fotografirati svoje delo. O tem že dolgo razmišljam, sedaj pa je prišel čas, ko bom to tudi realiziral. Seveda želim še naprej izobraževati frizerje, nastopati na frizerskih seminarjih in šovih, kratkoročna želja in cilj je ‘Keune 100 let’ naslednje leto v Amsterdamu, če me bo organizator Keune Haircosmetics, s katerimi imamo odlično dolgoletno sodelovanje, tudi povabil. Bomo videli, kako bo vse skupaj potekalo v prihodnosti, saj se v tem covid času lokalna in globalna frizerska scena močno spreminja. Meni je pomembno sodelovati v teh spremembah in biti ‘up to date’ tudi v prihodnje.
Tekst: Nina Nagode
Foto: osebni arhiv