KAKŠNA BO PRIHODNOST FRIZERSTVA PO COVID-19? STEVO PAVLOVIČ

Ko se je sredi marca ustavilo javno življenje, se je marsikdo spraševal, kaj bo vse to prineslo za sabo in kakšna prihodnost nas čaka. Nekaj domačih in tujih frizerjev smo vprašali za njihovo mnenje, kako bo dana situacija vplivala na frizerstvo v prihodnje. Danes vam predstavljamo mnenje Steva Pavloviča.

Moj pogled na prihodnost slovenskega frizerstva je dvoplastna. Kratkoročno je frizerstvo doživelo hud udarec. Saloni so bili zaprti skoraj dva meseca. Izgube so ogromne, obveznosti do države – davek in dohodnino – moramo poravnati, plače in prispevke za zaposlene, prispevke za nas, lastnike salonov, najem poslovnih prostorov, plačilo dobaviteljem … Država bo z zamudo vrnila del stroškov, kar je zelo slabo za nas, saj večina nima rezerv, da bi lahko kreditirala državo.

Banke do zdaj niso dajale posojil, kar je pahnilo v stisko marsikaterega lastnika salonov, zlasti če, poleg vseh obveznosti poslovanja, ima tudi posojilo – kredit ali leasing. Dodaten udarec so relativno visoki stroški zaščitnih sredstev, torej vizirjev in zaščitnih očal, razkužil, dezinfektorjev, ogrinjal za enkratno uporabo, zaščitnih mask … Omejevanje števila strank in majhna kvadratura velikega salona bodo drastično zmanjšali prihodek takim salonom.

Na zelo veliki preizkušnji bodo predvsem saloni z nizko ceno storitev, ki enostavno ne bodo zmogli finančnega bremena vseh stroškov poslovanja, zaščitnih sredstev in zmanjšanja priliva. Napoved za Slovenijo za letošnje leto je 7-% zmanjšanje gospodarstva kot posledice ukrepov zaradi korona virusa. To se bo reflektiralo tudi na poslovanju in prometu salonov. Dvig cen za salone s poceni storitvami – nižji cenovni razred – je nujen, sicer mnogi ne bodo preživeli.

Odpadle so tudi mnoge frizerske prireditve tako v Sloveniji, kot v regiji, na katere gravitiramo tudi slovenski frizerji. To ni dobro ne za frizerje, organizatorje, razstavljavce, niti za zunanje izvajalce, make up mojstre, koreografe, stiliste, tehnično službo … ki so del frizerske verige – zunanji sodelavci.

Sem pa tudi zmerni optimist, saj je obenem zdajšnja situacija priložnost za tiste, ki se bodo prilagodili. Stranke se bodo naročale – vzpostavil se bo nek red, več reda in posvečenosti strankam, individualni pristop, trud za vsako stranko, močna usmerjenost na promocijo salona in ustvarjanje blagovne znamke, prepoznavnega imena na trgu. Skratka dvig kakovosti, dvig cen storitev, da se približamo optimalnim cenam naših storitev, primerljivim s sosednimi evropskimi državami, kot sta Avstrija, Italija. Veliko je mladih frizerjev, ki imajo določeno vizijo, ambicijo in so se dobro postavili na trgu. Vsekakor predstavljajo potencial za kvalitetno prihodnost naše stroke. Obenem je v času izolacije doživelo razcvet spletno frizerstvo, kar zagotovo predstavlja novo realnost in perspektivo za prihodnost naše frizerske scene. Nejasna je situacija s Frizersko sekcijo Slovenije in Obrtno zbornico. Tako Frizerska sekcija Slovenije kot Obrtna zbornica se bosta morali prilagoditi sedanjemu času, sicer bosta potonili v preteklosti zaradi nezmožnosti transformacije.

Prav tako sistem izobraževanja – Frizerska šola, ki je že dolgo časa potrebna posodobitve, predvsem v smislu bistveno več izobraževanja učencev v salonih ter drastičnega zmanjšanja števila učencev, ki je absurdno veliko. Če mi, lastniki salonov, zaposlujemo učence, ki jih producira šola, potem moramo lastniki salonov imeti, če ne ključni, potem pa vsaj veliko večji vpliv na proces izobraževanja učencev.

Sedaj je naša vloga sekundarna, skratka skoraj nepomembna. Na tem moramo vsi frizerji v prihodnosti intenzivno delati in se boriti za svoje interese!

Stevo Pavlovič, Slovenija